10 ting erfarne lærere gjør før skolestart – og som sparer deg tid hele året​

Skolestart kommer snikende hvert eneste år, ofte før vi er helt klare. Men mens mange av oss famler med å finne egnede opplegg, planlegge fag og huske hva som egentlig skjedde i juni, er det alltid noen som virker mistenkelig forberedt. De puster med magen, skriver ukeplaner som om det var februar, og har kaffen klar før du har fått på plass passordet til skolens IT-system.

 

Hva vet de som vi andre har glemt?

 

Mye. Her er 10 ting erfarne lærere gjør før skolestart, og hvordan du kan gjøre det samme for å få et lettere, mer effektivt skoleår.

 

 

1. De starter med en grovskisse for året

Ikke detaljplanlegging, men rammer. De tar frem kalenderen og setter inn perioder, høytider, fridager, vurderinger, utflukter og klassiske «kaosuker». Ved å vite når det ikke er rom for store ting, blir det enklere å finne ut når det er det.

De har kanskje ikke laget uke 12 i KRLE ennå, men de vet at uke 12 er etter vinterferie og før påske, og dermed ikke tidspunktet for å starte et helt nytt tema.

 

Tips:

Lag en én-sides oversikt over skoleåret med plass til:

  • Hovedtema per fag

  • Vurderingsperioder

  • Frister og spesielle uker

  • Tverrfaglige prosjekter

 

2. De rydder digitalt – skikkelig

En full Google Disk eller OneDrive full av fjorårets ting er som en åpen skuff med gamle prøver og tomme tusjer. Erfarne lærere starter året med rene mapper og tydelige strukturer.

 

De fjerner det de vet de ikke skal bruke igjen, arkiverer tidligere klasser, og lager mapper for:

  • Fag → Tema → Uke

  • Dokumenter til kollegaer

  • Vurderingsmaler og skjemaer

Pro tip:

Lag snarveier til de mest brukte filene i en egen “START”-mappe eller på skrivebordet.

 

3. De planlegger faste rutiner og struktur

Det som skjer fast, skjer enklere. Ukesrutiner, klasseregler, samlingsstunder, skriveøkter, loggføring og lesetid, alt dette får sin faste plass. Jo mer som går automatisk, jo mer kapasitet får du til det som krever tilstedeværelse og pedagogisk tilpasning.

 

Det handler ikke om å være rigid, men om å ha systemer du kan lene deg på når det stormer.

 

 

4. De har en hel førsteuke klar – og den handler ikke om fag

De vet at skolestart ikke er tiden for å «komme i gang med pensum». Det er tiden for å bygge relasjoner, trygge rammer og fange nysgjerrighet. Derfor har de opplegg klare for:

  • Navneleker og samarbeidsøvelser

  • Utforsking av klasseromsregler og forventninger

  • Lavterskel skriving og muntlige aktiviteter

  • Kreative oppgaver for å se elevenes nivå

Alt med mål om at elevene skal føle: “Her hører jeg til.”

 

5. De lager en “nødmappestrategi”

Kall det hva du vil: “Plan B-mappa”, “stress-samleren” eller “dagen der alt går til helvete”-mappa.

 

Erfarne lærere vet at det kommer dager der kopimaskinen svikter, pc-en er borte, kollegaen er syk og klassen har ekstra mye energi. Derfor har de alltid noen lavterskelaktiviteter, quizzer, puslespill, eller oppgaveark som kan brukes når plan A ryker.

 

 

6. De setter egne grenser – før det er for sent

De planlegger når de skal gå hjem, ikke bare når de skal jobbe. De vet at jobben aldri “tar slutt av seg selv”, og at balanse ikke skjer uten innsats.

 

Noen grenser du kan vurdere:

  • Hvilke dager skal være hellige (uten arbeid hjemme)?

  • Hvor mange ekstraoppgaver sier du ja til før jul?

  • Hvor mange timer vil du bruke på retting per uke?

 

7. De printer smarte basisbunker

De vet hvilke ark de alltid trenger, og printer dem på forhånd: skriveark, tomme ukeplaner, vurderingsark, lesejournaler, skrivebokforsider, oversikter… og legger alt i merkelige, men ekstremt nyttige “klar til bruk”-mapper i klasserommet.

 

Det tar tid i starten – men redder deg senere, særlig i hektiske uker.

 

 

8. De investerer i relasjoner fra første dag

De lærer navn med vilje. Snakker med elevene i friminuttet. Lytter aktivt. Leker. De vet at relasjon er forutsetning for læring, og ikke noe som «kommer etter hvert». Det gjelder også kollegaer. Små samtaler på pauserommet skaper støtte resten av året.

 

 

9. De samarbeider – og stjeler med samvittighet

Erfarne lærere lager ikke alt selv. De spør kollegaer. De bruker ressurser som finnes. De finner gull i Facebook-grupper, Pinterest og lærerblogger. Og de deler tilbake. Ikke fordi de må, men fordi deling gjør jobben lettere for alle.

 

Du trenger ikke være original. Du trenger bare å være effektiv og tilpasningsdyktig.

 

 

10. De gir seg selv tillatelse til å ikke være perfekte

De tar med i beregningen at ting vil gå skeis. At elevene ikke alltid hører etter. At planene endres. De vet at det viktigste er hvordan man møter utfordringer, ikke at man unngår dem.

 

Skolestart handler ikke om å ha kontroll, det handler om å være klar for det ukontrollerbare, og ha tryggheten til å stå stødig når alt vakler litt.

 

 

Til deg som starter nytt år:

Du trenger ikke å gjøre alt på en gang. Velg én eller to ting å gjøre denne uka, og bygg på. Å jobbe smart handler ikke om å gjøre mer, det handler om å gjøre det riktige, til riktig tid.

 Vil du ha ferdige ressurser som gir deg en flying start? Ta en titt på nettbutikken min her.

Har du egne tips til skolestart-rutiner som har reddet deg? Del dem i kommentarfeltet. Kanskje jeg lager en del 2!

 

Legg inn en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Handlekurv
Skroll til toppen