CategoriesMatte 04/04/2023 Av laererriket Måling Egne produkter Viser alle 4 resultater Sorter etter popularitet Sorter etter gjennomsnittsvurdering Sorter etter siste Sorter etter pris: lav til høy Sorter etter pris: høy til lav Legg til i ønskelistenHurtigvisning Legg til i handlekurv Måling med metersnor0 kr29,00 Legg til i ønskelistenHurtigvisning Legg til i handlekurv Vi måler 1 meter0 kr0,00 Legg til i ønskelistenHurtigvisning Legg til i handlekurv Fargehjul0 kr19,00 Legg til i ønskelistenHurtigvisning Legg til i handlekurv Måling av volum med popcorn0 kr19,00 Anbefalte ressurser av andre Plakater veiing og måling Av: Teaching Funtastic Flotte plakater med informasjon om vekt og måling av lengde og volum. Mål med eller uten linjal 1 Av: DeMagiske-Tallene2 Mål figurene med linjal, binders eller andre gjenstander. Mål med eller uten linjal 2 Av: DeMagiske-Tallene2 Mål figurene med linjal, binders eller andre gjenstander. Mål med eller uten linjal 3 Av: DeMagiske-Tallene2 Mål figurene med linjal, binders eller andre gjenstander. Lengre og kortere enn 1 meter Av: DeMagiske-Tallene2 Tegn streker. Hva er lengre og hva er kortere enn 1 meter? Måle-begreper Av: DeMagiske-Tallene2 Jobb med målebegreper som «lang, kort, lengre, lengst», osv. Mål med klosser Av: Learning4Kids Mål bilder med klosser og skriv inn svaret i tabellen. Mål med enheter Av: HaveFun-Teaching Sammenlikne tegnede objekter med tegnede «klosser»/ruter. Mål med cm Av: Education Mål i cm ved hjelp av opptegnede linjaler. Fin introduksjon til bruk av linjal. Gjett og mål Av: Education Ta et estimat av hvor langt noe er, før det så måles. Utforskende og gøy. Lengdemåling Av: Math-drills Mål lengden av hver stolpe med linjal og angi nærmeste «cm»-mål. Både måling og omregning. Sorter etter lengde Av: PlanesAnd-Balloons Ulike oppgaver hvor ting skal sorteres etter lengde. Lengde, vekt og volum ustandardisert Av: Klooster’s Kinders Sammenlikne størrelser med klosser, mynter, konkreter, etc. Digitale måle-oppgaver Av: Fun Times in First 30 Google Slides med oppgaver til lengdemåling. Historien om det metriske systemet Av: Arnesen’s Morsom måte å introdusere måling på, ved å fortelle om de første menneskene som målte. Areal - lag figurer Av: Netteleven Lag figurer til arealet som er oppgitt. Måling 6 - omkrets og areal Av: Malimo Oppgavekort med oppgaver om omkrets og areal. Tekstoppgaver Av: Malimo Tekstoppgaver om omkrets og areal. Ruteark Av: DeMagiske-Tallene2 Blanke ruteark til oppgaver om areal. Hvor mange ruter? 1 Av: DeMagiske-Tallene2 Hvor mange ruter dekker figuren? Hvor mange ruter? 2 Av: DeMagiske-Tallene2 Hvor mange ruter dekker figuren? Halvparten av arealet Av: DeMagiske-Tallene2 Tegn figurer der arealet er halvparten så stort. "Huset mitt" - areal Av: DeMagiske-Tallene2 Jobb med plantegninger av leiligheter og hus i forbindelse med areal. Vekt - oppgaveark kg Av: Salaby Match låsene med rett vekt oppgitt i kg. Vekt - oppgaveark g Av: Salaby Match låsene med rett vekt oppgitt i gram. Vekt oppgaveark - omgjøring Av: Salaby Gjør om fra gram til kg. Måling - vekt Av: Malimo Tekstoppgaver til temaet «måling – vekt». Måling, vekt og volum Av: Malimo Beskrivelse av produktet Apper og nettsteder Matemagisk måling Multi 5B Multi 7B Jeg kan regne - lengde Jeg kan regne - valg av måleenhet Multi 4. trinn Multi - areal og overflate Areal - forklaring Multi 6B Salaby - volum Salaby - vekt Salaby - kg og g Salaby - skriv vekten Salaby - volum - skriv inn Bøker Video og lyd Kreativt og utforskende Lengde i rekkefølge Hentet fra: KindergartenkindergartenJobb med å legge ulike gjenstander i rekkefølge etter lengde. Tegn rekkefølgen inn i boka eller på et ark. Sammenlikne navnelengde Hentet fra: KindergartenkindergartenElevene er godt kjent med sitt eget navn. Bruk dette til din fordel. Klipp opp små lapper i lik størrelse og be elevene skrive alle bokstavene i navnet sitt på lappene. Lim de bortover på et stort ark og se hvem sitt navn som strekker seg lengst. 24 kvcm Hentet fra: UndervisningsmetoderGi elevene et spesifikt tall, f.eks. 24. Si at de skal lage et bilde/rom/kunstverk/figur som har 24 kvadratcentimeter som areal. Utforskende og morsomt både for deg og elevene. Det finnes mange muligheter. Kanskje dere også kan diskutere hvorvidt dere har funnet alle eller om dere kan bevise på noe vis at det finnes flere? Mål lekene sammen Hentet fra: PocketOfPreschoolHar du noen lekedyr liggende i klasserommet? Bruk klosser eller andre måleredskaper til å sammenlikne høyden eller bredden på lekene. Fin måte å starte arbeidet med ustandardiserte måleenheter på. Tetris og maksimalt areal Hentet fra: Mujerde10Gi elevene et rutenett og «tetrisbrikker» som passer inn i rutenettet. La de utforske. Får de plass til alle? Hvor stort areal har egentlig alle brikkene i forhold til brettet? Hva forteller det oss? Betyr det at alle brikkene må passe dersom de har likt totalareal som rutenettet? Morsom aktivitet i introduksjonen av areal. Areal-museum Hentet fra: TheOwlTeacherGi elevene et lite rutenett og la de lage et kunstverk innenfor rutene. Dere kan avklare arealet på forhånd eller de kan oppklare arealet etter de er ferdige. Noter ned arealet på figurene og ha deres eget lille «areal museum». Areal-robot Hentet fra: AmyLemons.Lag flate 2D-roboter ved bruk av rutenett. Til slutt kan du gi elevene i oppgave å finne ut total-arealet av roboten sin, arealet av armene, hodet, beina, etc. Morsom og motiverende aktivitet. Lego-brett Hentet fra: GradeSchoolGigglesBruk lego for å forstå hva areal er og hvordan det funker. Jobb med det på ulike måter, f.eks. ved å oppgi et areal som skal bygges, la elevene bygge fritt før dere snakker om arealet, bygge ett og samme areal på mange forskjellige måter, osv. Legoen gjør arealbegrepet mye mer visuelt samtidig som man får arbeidet med flere sanser samtidig, noe som kan styrke forståelsen hos mange. Dyrehage Hentet fra: LaFountaineOfKnowledgeFortell elevene at det skal bygges en ny dyrehage i byen, og dere skal være med å komme med forslag til hvordan planløsningen i dyrehagen skal se ut. Jobb sammen med å sette opp et forslag til hvordan dyrehagen skal deles opp til de ulike dyrene, aktivitetene, fasiliteter, etc. Du kan også komme med «krav» på forhånd, som f.eks. at giraffene må ha minst 200 kvm, eller at det maksimale totalarealet for andre fasiliteter er 80 kvm, etc. Dette prosjektet kan du også utvide ved å inkludere andre oppdrag knyttet til f.eks. brøk (fordeling av mat til dyrene), penger (inntekter og utgifter i driften), volum (vanntank til de ulike dyrene), etc. Bare kreativiteten kan stoppe deg. Brett ut volumet Hentet fra: MathTechConnectionsJobb med volum på en måte som bygger masse på forståelse. Bruk rutenett til å markere bunnflaten i en kube, og tegn også inn sidehøydene i figuren. Klipp ut og brett sammen figuren, og sjekk volumet med klosser som er like store som rutene dere tegnet. På denne måten jobber man litt motsatt av hva man ofte gjør når man tar en ferdig figur og måler høyde, bredde, lengde, etc. Det blir veldig visuelt og tydelig at 3D-figurene er bygget opp av flate sider, og det gir kanskje mer mening for elevene hvorfor vi bruker de regnestykkene vi gjør når vi jobber med volum. Ustandardisert volum Hentet fra: Ashely MayMorsom idé til hvordan man kan bruke en ustandardisert metode for å jobbe med volum. Bruk klossene for å finne lengden, bredden og høyden til frokostblandings-boksene. Klarer de å si noe om volumet i boksen ved hjelp av informasjonen de får? Lag størst volum Hentet fra: ISpeakMathGi elevene et a4-ark (gjerne med ruter). Be de brette arket til en boks (slik som i bildet over). Det er om å gjøre å lage den boksen som har størst volum. Har det faktisk noe å si hvor høy, tynn, eller bred boksen er? Hvordan påvirker det faktum at alle starter med like stort ark? Betyr det at de også får helt likt volum? Test dere frem ved å måle boksene med f.eks. popcorn, klosser eller bruk linjal. Hvem har plast til mest og hvorfor? Flott til utforsking. Lav terskel for deltakelse, og samtidig et nydelig øyeblikk for samtale og diskusjon. Planløsning Hentet fra: TeachBesideMeBruk malene som er vedlagt i denne lenken. Gi elevene i oppgave å lage sitt drømmehjem, sitt opprinnelige hjem eller et spesifikt sted (som f.eks. skolen) ved å lime delene sammen på et ark. Tegn inn møbler, vinduer og andre gjenstander i et fugleperspektiv. Prat om hvor stor del av arealet de ulike møblene tar i forhold til f.eks. døråpninger, etc. Tilfør evt. krav som f.eks. at elevene må ha et totalareal på 50-100 kvm. Godt utgangspunkt for å inkludere målestokk om man måtte ønske det. Quiz til temaet Måling lengde Måling Å måle lengder Areal Areal og omkrets Areal og omkrets - dansk 4. trinn måling og desimaltall Følg oss på Pinterest for mer inspirasjon Relatert InnleggsnavigasjonForrige Geometri og mønster Neste Orden og organisering Legg inn en kommentarAvbryt svar